Co je to airsoft? – T.N.J.

Co je to airsoft?

Airsoft je moderní sport/hra, kde se jedna skupina hráčů snaží trefit kouskem plastu(či rozložitelného bio materiálu) do druhé. K tomu, aby onen kousek plastu mohli nasměrovat a vůbec “vystřelit” slouží tzv. airsoftové zbraně. Airsoftové zbraně jsou v drtivé většině repliky reálných zbraní, které jsou upraveny tak, aby mohly střílet airsoftovou munici. Což jsou kuličky o průměru 6mm. Airsoftové kuličky mají rozdílnou gramáž. V praxi se nejčastěji používají kuličky o váze 0.20g až 0.40g. 

Airsoft vznikl někdy v 80. letech v Japonsku a obecně se v Asii těší velké popularitě. Japonci nemohli nosit vlastní reálné zbraně a tak se rozhodli vymyslet airsoft. Airsoftoví hráči velmi často imitují armádu, čili jejich výbava připomíná nejrůznější jednotky po celém světě.  V případě tvrdého military airsoftu si hráči v rámci nejrůznějších scénářů dokonce zkouší slaňování, záchranu rukojmích, kempování v drsných podmínkách apod. 

Airsoftové zbraně

dělíme na 3 velké skupiny. Manuální, plynové a elektrické.

Manuální zbraně

asi všichni znáte, jelikož v dětství jste minimálně jednu měli. Zbraň funguje tak, že ji při každém výstřelu musíte nejprve natáhnout. Manuální zbraně jsou zařízení určená pro střílení jednotlivých střel a využívají energii stlačené pružiny, která tlačí na píst, kde vznikne přetlak, který pomocí trysky kuličku vystřelí. Střelec musí před každým výstřelem zbraň znovu manuálně natáhnout stlačením pružiny. Pohybují se v cenách od 400 do cca 19 000 Kč a úsťová rychlost bývá okolo 120 m/s. V dnešní době se manuálky hodí spíše jako odstřelovací pušky.

Plynové zbraně

Tyto zbraně využívají k pohonu kuliček plyn, který je přesně aplikován tryskou. Mohou střílet poloautomaticky i plně automatickou střelbou, protože zbraň není potřeba natahovat. Nejčastěji se setkáváme s krátkými zbraněmi. Ve světě se však často také používají dlouhé zbraně (samopaly, útočné pušky, brokovnice, granátomety, granáty). Zbraň může být také vybavena systémem Blow-back, tj. zpětný ráz zbraně. Ten má přibližně stejnou razanci jako u malorážky. Při střelbě z takovéto zbraně se pohybuje závěr podobně jako u skutečné zbraně.

Elektrické zbraně

Tyto zbraně používají ke svému pohonu obdobně jako manuály stlačený vzduch, avšak píst natahuje elektromotorek s pomocí soustavy ozubených kol. Tyto zbraně také umožňují plně automatickou střelbu a to rychlostí i přes 1800 ran za minutu. Úsťová rychlost střely se pohybuje od 90 m/s (v základu) až po 180 m/s (repliky odstřelovacích zbraní, musí být kompletně vylepšený, musí se vyměnit celý mechanismus zbraně a zesílit vnitřek). Při této rychlosti se dá už protihráči na menší vzdálenosti ublížit (rozstřelený zub nebo ret, zarytí kuličky do kůže) a účinný dostřel zbraně může být až 80 m.

Základ tohoto typu zbraně je mechabox. Jedná se o kovové pouzdro, v němž jsou vloženy prakticky všechny funkční součástky. Mechabox je typizovaný vždy pro několik druhů zbraní a vnitřní díly jsou většinou mezi různými verzemi zaměnitelné. Zbraně se vyrábí v plastovém i celokovovém provedení, přesné kopie 1:1. Dnes jsou obvyklá spíše celokovové provedení.

Pravidla

Hra je založena na čestném chování hráčů – pokud je hráč zasažen či jiným dovoleným způsobem „zabit“, musí se sám přiznat (zásah často ostatní hráči nemohou vyhodnotit) – hráč musí zřetelně nahlas ohlásit „mám“, „zásah“ nebo „jsem mrtvej“, zvednout obě ruce, označit se reflexní vestou ( v případě absence reflexní vesty vytáhnout zásobník ze zbraně a držet ho nad hlavou ) a nejkratší cestou odejít k tzv. „mrtvolišti“, (respawn), kde s ostatními vyřazenými hráči čeká do konce hry (přičemž nesmí nijak komunikovat s dosud „živými“ spoluhráči ani se jinak zapojit do probíhající hry), nebo čeká na oživení např. každou patnáctou minutu (14:45, 15:00, 15:15 atd.) Na „mrtvoly“ je zakázáno střílet, živí hráči se za mrtvé nesmí vydávat.

Ve hře je zakázáno jakékoli tělesné napadání ostatních hráčů či jiné agresivní chování.

Cílem jedné hry je splnění předem stanoveného úkolu vycházejícího z typických vojenských scénářů, například eliminace soupeřova týmu, získání vlajky, záchranná mise, pozorovací mise, bránění objektu, obsazení objektu atd.

Způsoby vyřazení ze hry

Hráče lze vyřadit ze hry následujícími způsoby:

  • Zásah kuličkou – Hráč je vyřazen, pokud je zasažen vystřelenou kuličkou do jakékoli části těla či výstroje (včetně batohů, sumek atp.) kromě zbraně (podle předchozí dohody lze hrát i na zásah do zbraně – hráč nahlas řekne “zbraň” a je odkázán na záložní zbraň).
  • Zásah střepinou – Pokud v okruhu 5 m od hráče na otevřeném prostranství, nebo v okruhu 10 m v uzavřené místnosti dopadla imitace výbušniny (granátu), hráč je mrtvý. Dalším možným způsobem zasažení střepinou může být zasažení imitací střepiny i na větší vzdálenosti než jsou uvedené (např. při použití sádrové pyrotechniky).
  • Bodnutí – Bodnutí se provádí většinou plastovou imitací nože (aby nedošlo ke zranění osob). Bodnutí je používáno výjimečně a většinou je upřesněno v pravidlech každé hry.
  • Vzdání se – Pokud nemá hráč prakticky žádnou naději na útěk či na záchranu života, může se sám vzdát. Nejčastěji to bývá, když ho k tomu někdo z nepřátelské strany vyzve.

V každém případě však závisí na scénáři a domluvě před samotnou hrou.